karel.se Svenska motorträffar

Mer än en hobbymeckare

Finns det olika sätt att skruva bil kan man undra, ja självklart finns det olika nivåer av bilmekanik. Man kan nog dela upp det mellan den klassiska hobbymeckaren mot den mer extrema ingenjören. En person som max kan byta olja och möjligen tändstift är helt klart en praktisk hobbysnickare som inte ser nyttan i att gräva mer under huven. Är man däremot en mer extrem person som beställer hem stommen av en bil för att sedan bygga upp den bit för bit och skapa ett helt nytt fordon lever mer för mekanisk ingenjörskonst.

När det handlar om bilar så är det för många ett stort intresse, allt från att köra race till att köpa delar och bygga upp ett gammalt vrak till ett vrålåk. Skillnaden mellan hobbymeckaren och den som renoverar gamla bilar är stor och här kommer tips inför eventuellt hemmabygge att komma. Hobbymekanikern kan redan nu vända om intresset inte finns för att utöka sina intressen. Det är nämligen en direkt kontakt men industrin som kan avgöra hur bra och snabbt man kan sätta ihop en bil. Att skruva i motorn är en del och den kunskapen kan man inte gå utan för att vara en riktig mekaniker. Men att fixa stora plåtskal som sedan ska lackas och bli utsidan av din bil är en helt annan femma. Hos collycomponents.se kan man få flera plåtarbeten, skruv och hydraulikkomponenter gjorda av experter, det kan helt klart underlätta om man är intresserad av exempelvis tunnplåt och dylikt. Innan du sätter igång så måste du ha lite säkerhetstänk och en del tekniska delar klara:

  • Att mecka med bil såhär grovt kräver ofta att man har svetskunskaper och tillgång till svetsen. Det är då viktigt att du har brandsäkra kläder och en brandsläckare i närheten, det underlättar också arbetet om du har en extra person som bevakar arbetet.
  • Se upp med vad lagen säger, i ett förslag från naturvårdsverket så vill de begränsa hur mycket en privatperson ska få mecka med sin bil. Detta som ren säkerhetsfråga.
  • Lägg en budget på hur mycket det ska kosta dig att mecka och hur mycket du tänkt få tillbaka. Är målet att sälja bilen för mer än vad du gav efter att den fått sig en genomgång? Då är det smart att hålla koll.