Någonsin funderat över varför det finns så många olika däck att välja bland? Det finnas odubbade däck, dubbdäck, sommar däck och all-around-däck, så vilka ska du välja – svaret är enkelt: var däck har sin årstid.
Oavsett om du byggt bilen själv eller kör en köpt bil finns en sak gemensamt och det är att du ska köra bilen med rätt däck. Visste du till exempel att odubbade vinterdäck faktiskt är farliga att köra med på sommaren och därför bara ska köras med på vintern – även om det kanske verkar som att däcken skulle kunna fungera även sommartid – men så är det inte. Något som tidningen Örebro Tribune skriver om är nämligen fem tips till varför man inte ska köra med denna typ av däck på sommaren, trots att det enligt lagen är tillåtet – många faktorer med dessa däck kan nämligen försätta bilföraren och andra i livsfara. Men hur då? Det besvaras nedan:
- Det är farligt med odubbat – gummiblandningen som används vid tillverkningen av dubbfria vinterdäck och dess konstruktion är gjorda för vinterväglag, inte sommar. Det gör att däcken inte presterar lika bra på vått väglag, vilket är vanligt under den svenska sommaren.
- Gör bromssträckan längre – tester för att se hur dubbfria vinterdäck klarar sig på sommaren har visat att jämfört med ett bra sommardäck där bromssträckan är på 28,9 meter i en hastighet på 80 km/h på våt asfalt så blir bromssträckan med samma förutsättningar hela 43,7 meter för det dubbfria. Det är hela tre billängder, vilket också ökas om de dubbfria däckens mönsterdjup är mindre än tre millimeter.
- Sämre undanmanövreringar – tester visar att det är svårare att väja då dessa däck har en gummiblandning anpassad för låga vintertemperaturer vilket gör blandningen mjuk, och den är för mjuk för sommartemperaturer. Det leder till instabila däck och ökar risken att få sladd.
- Vattenplaningsrisken ökar – mönsterdjupet på 3 millimeter i de dubbfriadäcken är inte tillräckliga för att motstå vattenplaningar, sommardäck har ett rekommenderat däckmönsterdjup på 4 millimeter för att undvika vattenplaning.
- Däcken slits snabbare än sommardäck – många hävdar att det är mer ekonomiskt att fortsätta köra med sina dubbfria däck på sommaren men det stämmer inte eftersom dessa däck slits fortare och därför håller kortare tid än vad däcken gör när man växlar däck efter säsong. Plus att sommartemperaturer på +15 grader gör att dubbfria däck slits närmare 20 procent mer än sommardäck, och tänk då hur mycket de slits vid +30!